Radbuza
Jiří Vyšata
"Skladba Radbuza je programní, což znamená, že hudba se skutečně velmi snaží zobrazovat popisovanou věc. Přitom jsem sledoval některé vytyčené podmínky. První z nich bylo, že skladba v ničem nesmí kopírovat překrásnou symfonickou báseň Bedřicha Smetany. To se však nakonec po formové stránce ne zcela podařilo. Postupně z různých stran přibývaly další požadavky - jako například, aby skladba zachycovala povodně, nebo aby obsahovala prvky populární hudby. Sám jsem si k nim přidal odhodlání použít některé zajímavé formy, jako je například minimalizmus s jistou stereotypní monotónností a pomalým postupným rozvojem objevující se hlavně v první části a v pozdějších častech se občas znovu uplatňující v menším rozsahu. Také s oblibou užívám starou formu polyfonii a mladou formu dodekafonii, která není sice posluchačsky příjemná, ale je zajímavá svou stavbou a přísnými pravidly. Je ale použita tak, aby její ne zcela příjemná stránka nebyla příliš patrná a aby naopak zajímavě doplňovala ostatní hudbu. Jako hlavní požadavky jsem si vytyčil, aby skladba nebyla nudná, aby byla alespoň trochu srozumitelná ne jen pro teoretiky moderní vážné hudby ale třeba i pro mé kamarády z továrny, se kterými jsem pracoval na stroji a konečně, aby vyznívala spíše příjemně a ne depresivně.
"Původním povoláním jsem strojní inženýr a tuto profesi s radostí a požitkem vykonávám dosud. Kromě zájmu o techniku, ale i o přírodní vědy se u mě už od dětského věku projevovalo i zaujetí hudbou. Když jsem tedy pro nedostatek talentu neuspěl při výběru do tehdejší LŠU, svým žadoněním jsem přiměl tatínka, aby na pohovoru s tehdejším ředitelem městské LŠU v Humpolci dosáhl mého přijetí na zkoušku. Mým vysněným oborem byla hra na housle. Nestal jsem se virtuosem. Životní okolnosti společně se skutečností, že mé hraní bylo sotva průměrné, způsobily že jsem po čtyřech letech nemohl s houslemi pokračovat.
Jakási hudební zvědavost mě však táhla, abych si časem vyzkoušel hraní na řadu dalších nástrojů. Ve své mladé dospělosti jsem se postupně s několika nástroji zapojil v různých kapelách rozličných žánrů od swingu přes country & bluegrass, folk, až k irskému folku. S některými z nich a s dalšími v roli hosta u žánrů rock nebo gothic jsem natočil dohromady kolem deseti cédéček s nástroji strunnými, klávesovými i dechovými.
Hudební skladba byla u mě jakýmsi naivním dětským přáním spolu s dalšími dětskými sny. S blížící se čtyřicítkou let mého věku se náhle vyskytla možnost skladbu studovat a já ji využil. Na řadu roků jsem nemálo svých sil věnoval studiu a tak vznikl jistý počet skladeb, z nichž některé jsou roztomilými prvotinami a jiné snad již zralejšími díly. Moje hudební tvorba je i nadále úplně všechna ve svobodné licenci "Creative common", takže nepodléhá autorským poplatkům. Při svém pracovním vytížení v zaměstnání a při své ostýchavosti a konečně také mnohdy z důvodu věkového omezení jsem se nikdy neúčastnil uměleckých klání. Nemohu se tedy pochlubit žádnými vavříny a je otázkou, zda bych byl vůbec schopen nějakých dosáhnout. Samotné splnění snu už je snad potěšujícím úspěchem a zejména, když některé skladby již mohly být prováděny.
Podstatnými osobními úspěchy jsou pro mě však přátelské vztahy, které jsem měl štěstí od své dospělosti uzavírat. Mezi nimi si velmi cením těch, které bývají málo obvyklé. Mimořádným oceněním pro mě bylo, když mě začali oslovovat "náš Jiřík" chlapi od mašin, pro které jsem jako inženýr tvořil programy. Na ně nyní při své hudební tvorbě někdy vzpomínám. Jsou pro mě také vzorem posluchačů, pro které má být moje hudba psaná. Největším dosavadním úspěchem pro mě však je šťastný manželský vztah s mou ženou Martinkou. Vztah je to sice mladý, ale chovám naději, že i v budoucnu bude pěkný, budeme-li o něj nadále pečovat."
Jirka Vyšata